Miksi yritykset tekevät blogeja?

Markkinointikäyttöön kirjoitettavien blogien käyttäminen on lisääntynyt reilusti viime aikoina. Eri yritykset tekevät tietoisesti blogeja verkkosivustoilleen, jotta omalle sivustolle saadaan houkuteltua hakukoneiden kautta liikennettä, joka voidaan kaupallistaa myöhemmin esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin, sisäisen mainonnan tai toimintokehoitteiden kautta.

Tätä sisällöntuotannon strategiaa kutsutaan hakukoneiden kautta tehtäväksi Inboud-markkinoinniksi. Pitkospuun mukaan Inbound-markkinointi on ajatusmaailma, jossa markkinoitina toteutetaan asiakaslähtöisesti. Ajatus tällaisessa markkinoinnissa on, että vastataan hakukyselyjä tekevän ihmisen kysymyksiin blogikirjoutusten muodossa, ja sitten tarjotaan omaa aiheeseen sopivaa palvelua aiemmin kuvailluilla tavoilla, eli uudelleenmarkkinoinnila, sisäisellä mainonnalla tai toimintokehoittein.

Blogipostaukset voivat Seoptimin mukaan olla varsin tehokas strategia yritykselle tuottaa pitkäaikaisesti vierailuja verkkosivustolle, ja lisätä näkyvyyttä eri kanavissa.

Miten tunnistan ”hyvät” aiheet, jotka tekevät paljon vierailuja?

Ihmiset hakevat tietoa verkosta vastatakseen kysymyksiin, joihin heillä ei ole tietoa. Haut, joita käyttäjä tekee hakukoneeseen voi muotoilla monella tavalla. Ystäväsi voi tehdä aivan erilaisen haun samasta asiasta kuin sinä.

Selvittääksesi, kuinka käyttäjät yleensä hakevat tietoa hakukoneista, käytä kevyen hakusanatutkimuksen tekemiseen SEO (Search Engine Optimization) -työkaluja, kuten Ahrefs, SEMRush, tai Ubersuggest.

Esimerkiksi Usersuggestin Crome-lisäosalla voit nopeasti nähdä suuntaan antavasti, kuinka paljon eri hakutermeillä tehdään hakuja hakukoneista kuukausittain sekä kuinka kilpailtuja kyseiset hakutulokset ovat.

Miten kirjoitan tehokkaasti blogin hakusanatutkitusti?

Blogikirjoitukset ovat tyypillisesti lyhyitä, ja ne sisältävät yleensä korkeintaan tuhat sanaa. Yksinkertaisen, käyttäjää informoivan artikkelin pituus voi hyvinkin olla vain 500–800 sanaa, ja vastata silti haettavaan kysymykseen riittävän kattavasti. Hyvä blogipostaus on HubSpotin mukaan vähintään 1300–1700 sanaa.

Jos olet jonkin alan tai aiheen asiantuntija, kannattaa sinun kirjoittaa aiheista blogikirjoituksia verkkoon, jotta voit olla esillä ongelmaa ratkaisevan yleisön, eli potentiaalisten asiakkaidesi etsiessä ratkaisua haasteisiinsa.

Aiheet voivat olla mitä tahansa, mistä sinulla on asiantuntemusta (tai kokemusta), eikä kirjoittamisesta kannata tehdä liian vaikeaa. Tärkeintä on, että teet sisällöistä lukijalle helppoa näillä yksinkertaisilla vinkeillä. Verkossa lukeminen eroaa painetun materiaalin lukemisesta jonkin verran, joten ota se erityisesti huomioon.

  • Aloita aiheen tutkiminen hakukoneesta (esim. Googlesta), tehden hakuja kirjoitettavasta aiheesta. Voit tutkia hakumääriä käyttämällä erilaisia SEO-työkaluja.
  • Tee ennen kirjoittamista itsellesi runko, jonka pohjalta aloitat kirjoittamisen. Lisää runkoon Googlen tarjoamat ”Aiheeseen liittyvät haut”.
  • Kirjoita tekstisi verkkolukemista ajatellen. Käytä paljon väliotsikoita, listoja, lihavointeja ja kuvia.
  • Typistä teksti kirjoittamisen aikana tai sen jälkeen. Pysy asiassa.
  • Käytä kirjoittamiseen tekstinkäsittelyohjelmaa, kuten Word- tai OpenOfficea, joka kertoo oleellisemmat kirjotusvirheet.
  • Lisää tekstin alkuun kahden lauseen tiivistelmä, mitä artikkeli kuvaa.
  • Jos kirjotat materiaalia englanniksi, voit tarkastaa tuottamasi materiaalin luettavuuden verkossa: https://app.readable.com/text/

Blogipostauksien kirjoittamisen tuloksellisuus yrityskäyttöön

Artikkeleja ja blogipostauksia kannattaa käyttää, ja niiden tulokset näkyvät parhaillaan hyvinkin nopeasti markkinointikäytössä. Erona sosiaalisen median ja Googlen maksettuun mainontaan on erityisesti sisällön elinaika. Blogikirjoitus voi pysyä relevanttina useita vuosia ja tahkoa sinulle tuloksia jokaisella ”ilmaisella” klikkauksella, kuin taas maksetulla mainonnalla maksat jokaisesta vierailusta koko kampanjan ajan.

Hakutermin “Videotuotanto” haut Suomessa artikkelin julkaisun jälkeen.

Pitkän sisällön luominen omalle verkkosivustolle tekee vakaan liikennelähteen kävijöistä, jotka etsivät ongelmiin ratkaisuja tehdessään omaa selvitystyötään. Tarkoitusperiä voi olla useita, ja ne voidaan jakaa eri vaiheisiin asiakkaan ostoprosessin mukaisesti.

Strategian tuloksellisuutta voit seurata jakamalla seurannan vaiheisiin:

  • Seuraa alkupäässä oman artikkelin hakukonesijoituksia halutulla hakusanalla esimerkiksi Serpfox-työkalulla (ilmainen).
  • Seuraa oikeita vierailujen määrää ja konversioita esimerkiksi Google Analytics -työkalulla (ilmainen).
  • Tutki koko taktiikan tuloksellisuutta käytetyn työajan sekä investoinnin pituuden kanssa pitkällä seurantajaksolla.

Lähteet

https://blog.hubspot.com/marketing/how-long-should-your-blog-posts-be-faq

Artikkelikuva Green Chameleon / Unsplash (Free to use under the Unsplash License)

“google-ranking-algo-survey” by sidduz is licensed under CC BY 2.0

“Woman writing a new blog post in her living room. Work on Macbook.” by shixart1985 is licensed under CC BY 2.0