Valitse sivu

Monille ihmisille muutto uuteen asunto-osakeyhtiöön voi olla suuri elämänmuutos. Muutto voi vaikuttaa moniin asioihin: elämänlaatuun, yhteisön sosiaaliseen ympäristöön ja taloudelliseen tilanteeseen. Kun muutat uuteen asunto-osakeyhtiöön, on mukana asumisessa yksi tärkeimmistä elementeistä: muut asukkaat ja/tai huoneistojen omistajat. Näiden muiden kanssa sinun tulee tehdä päätöksistä, jotka vaikuttavat niin sinun, mutta myös muiden ihmisten kokemukseen, elämään ja talouteen.

Yksi keskeinen toimija taloyhtiön, kokouksien ja sääntelyn välissä on isännöitsijä. Tässä blogikirjoituksessa keskustelemme siitä, millainen isännöintiyhtiö on sopiva toimimaan kanssasi taloyhtiössäsi ja miten sellainen kannattaisi valita. Millaisia kokemuksia eri joensuulaisista isännöintitoimistoistoista on?

Mikä on isännöintitoimisto?

Isännöintitoimisto on yritys, joka tarjoaa asunto-osakeyhtiöille hallinnollisia ja teknisiä palveluja. Toisin sanoen isännöintitoimisto hoitaa taloyhtiön hallintoa, talousasioita, kiinteistönhuoltoa ja muita vastaavia tehtäviä. Isännöintitoimiston tärkein tehtävä on varmistaa, että taloyhtiön asiat hoidetaan tehokkaasti ja ammattitaidolla. Isännöitsijä toimii eräänlaisena tulkkina taloyhtiön apuna, edistäen yhtiön asioita ja pitäen huolen siitä, että asiat hoidetaan mallikkaasti ja myös lainsäädäntö huomioiden.

Miksi isännöintitoimiston valinta on tärkeä?

Isännöintitoimiston valinta on tärkeä, koska isännöintitoimisto vaikuttaa suoraan taloyhtiön toimintaan ja asukkaiden elämään. Hyvä isännöintitoimisto pystyy hoitamaan taloyhtiön asiat tehokkaasti ja ammattitaidolla, mikä mm. parantaa asukkaiden elämänlaatua. Toisaalta huono isännöintitoimisto voi aiheuttaa ongelmia taloyhtiön toiminnassa, mikä vaikuttaa esimerkiksi asukkaiden talouteen ja pahimmassa tapauksessa koko elämään. Kokenut isännöitsijä on ajan hermolla lainsäädäntöön liittyvissä muutoksissa, ja osaa tuoda esille asiantuntemuksensa helpottamaan taloyhtiön päätöksentekoa.

Kokemuksia erilaisista isännöintitoimistoista

Monilla on kokemuksia erilaisista isännöintitoimistoista. Jotkut ovat kokeneet hyviä kokemuksia, kun taas toiset ovat kokeneet huonoja kokemuksia. Alla on muutamia esimerkkejä erilaisista isännöintitoimistoista ja niiden vaikutuksesta taloyhtiöön ja asukkaiden elämään.

Hyvä isännöintitoimisto

Asukkaat huomioiva, hyviä kokemuksia tuottava isännöintitoimisto pystyy hoitamaan taloyhtiön asiat tehokkaasti ja ammattitaidolla. Tällainen asiantunteva isännöintitoimisto kommunikoi avoimesti asukkaiden kanssa ja pyrkii ratkaisemaan ongelmia nopeasti ja tehokkaasti. Hyvä isännöintitoimisto lisää asukkaiden luottamusta taloyhtiöön ja parantaa näin myös elämänlaatua.

Huono isännöintitoimisto

Huono isännöintitoimisto voi aiheuttaa ongelmia taloyhtiön toiminnassa ja vaikuttaa asukkaiden elämään negatiivisesti. Huono isännöintitoimisto ei ehkä hoida asioita ajallaan, ripeästi ja voi jättää asukkaiden haasteet sekä ongelmat pahimmassa tapauksessa huomiotta. Tämä voi johtaa asukkaiden epäluottamukseen taloyhtiötä kohtaan ja vaikuttaa heidän elämänlaatuunsa esimerkiksi taloudellisesti. Kerron esimerkin omasta elämästäni myöhemmin tässä blogissa.

Edullinen isännöintitoimisto

Edullinen isännöintitoimisto voi olla houkutteleva vaihtoehto taloyhtiölle, mutta se ei välttämättä tarjoa laadukkaita palveluja. Hyvä ja halpa kulkevat harvoin käsikädessä. Halpa isännöintitoimisto voi jättää asukkaiden ongelmat huomiotta tai hoitaa asioita vain osittain, oikoen joissain asioissa. Tämä voi johtaa lisäkustannuksiin, kun asukkaat joutuvat korjaamaan ongelmia itse – säästä ensin ja maksa myöhemmin tuplasti enemmän. Ompa fiksua.

Isännöintitoimisto, joka ei kommunikoi

Isännöintitoimisto, joka ei kommunikoi asukkaiden kanssa, voi aiheuttaa ongelmia varsinkin taloyhtiön hallituksen ja päättäjien toiminnassa. Tämä voi johtaa epäselvyyksiin ja väärinkäsityksiin, mikä voi lisätä KAIKKIEN asukkaiden (myös vuokralaisten) stressiä ja vaikuttaa heidän elämänlaatuunsa. Asukkaat voivat myös tuntea olonsa ulkopuoliseksi taloyhtiön toiminnasta, mikä voi vaikuttaa yhteisön sosiaaliseen ympäristöön. Kommunikaation määrä ja laatu korreloi suoraan asumistyytyväisyyteen.

Kokemuksia joensuulaisista isännöintitoimistoista

Taloyhtiömme toimi erään joensuulaisen isännöintitoimiston kanssa (jota en nyt halua nimetä, mutta sanottakoon että lyhenteessä oli kolme kirjainta), joka myytiin sittemmin isommalle ketjulle. Olimme tehneet yhteistyötä useiden vuosien ajan, ja kokemukset toiminnasta olivat pääasiassa positiivisia. Kun kyseinen isännöintitoimisto myytiin – huomasimme suuren muutoksen isännöitsijän suhtautumisessa toimintaansa kanssamme. Tuntui sille, että motivaatio yhtiömme asioita kohtaan oli hävinnyt kokonaan, eikä asioita hoidettu enää samalla asiantuntemuksella ja tarmolla, kuin aiemmin. Taloyhtiömme oli kadonnut konsernin rattaisiin – eikä antamallamme palautteella ollut vaikutusta toimintaan.

Erilaisia tarinoita isännöitsijöiden toiminnasta on olemassa paljonkin kuten tämä Ilta-Sanomien helmikuussa 2023 julkaisema artikkeli antaa ymmärtää. Meidän tapauksessamme isännöitsijä oli jättänyt hoitamatta lakisääteisiä asioita, jonka takia yhtiöllemme aiheutui veroseuraamuksia. Huolimattomuutta ehkä, virheitä sattuu, mutta mielestäni virheistä tulisi ottaa vastuu, edes osittain. Päätimme taloyhtiön hallituksessa pyytää kilpailevat tarjoukset muutamalta muulta isännöintitoimistolta, kun saimme tähän luvan yhtiökokouksessa.

Saimme viidestä yhtiöstä vastauksia tarjouspyyntöömme yhteensä kolmesta eri yhtiöstä. Näitä yrityksiä olivat Taloasema, Joensuun Isännöinti-Ykköset sekä REIM Isännöinti. Valmistelimme tarjouspyynnöt vertailtavaksi. Uutta isännöitsijää valitessa huomasimme erilaisia asioita, joita haluan avata hieman.

Mitä huomioida, kun valitsee isännöintitoimistoa?

Isännöintitoimiston valinnassa on monia huomioitavia tekijöitä. Tärkeimmät tekijät ovat seuraavat:

  • Ihmisläheisyys: Haluamme että isännöitsijä toimii kanssamme yhdessä meitä varten. Tarvitsemme isännöitsijän, joka puhuu kieltämme ja esittää vaikeatkin asiat selkeästi.
  • Referenssit: On tärkeää tutkia isännöintitoimiston referenssejä, jotta voidaan varmistaa, että se on hoitanut vastaavia tehtäviä aiemmin tehokkaasti.
  • Luotettavuus: Hyvä isännöintitoimisto on ammattitaitoinen ja hoitaa taloyhtiön asiat tehokkaasti.
  • Sijainti: Isännöintitoimiston sijainti on tärkeä tekijä. On hyvä valita isännöintitoimisto, joka sijaitsee lähellä taloyhtiötä ja valitsee kumppanikseen paikallisia toimijoita. Näin edistämme oman yhtiömme lisäksi myös muuta paikallista toimintaa, eikä ”raha valu” muualle.

Valitsimme Isännöitsijäksi joensuulaisen Isännöinti-Ykköset. Aluksi keväällä 2022 muutos hieman jopa pelotti, sillä olimme tottuneet toimimaan aiemman kumppanin kanssa, mutta tämä huoli karsiutui ensimmäisien kuukausien aikana nopeasti pois. Uusi isännöitsijä ehdotti yhtiöllemme asioita, joita emme olleet osanneet huomioida lainkaan – ja saimme mm. aiemmin kuvaamani ongelmat ratkaistua.

Nyt yli vuosi taaksepäin asiaa tarkastellen, olen huomannut, että teimme oikean valinnan. Olemme todella tyytyväisiä isännöitsijämme toimintaan, emmekä suostu vaihtamaan enää halpaan suurketjuun, jolle olemme vain numero tai rivi pakollisessa taulukossa.

Näkymä veteen keittiöstä Joensuulaisessa keittiössä artikkelissa, joka käsittelee isännöitsijän kokemuksia.

Palautteita:

”ISYK tuki esports -joukkueemme toimintaa auttamalla meitä uusiin tiloihin. Kiitos 5/5!”

On mahtava toimia työpaikassa, jossa saa olla oma itsensä, harrastaa valokuvausta ja tuoda riemua myös asiakkaille.